6 روش کاربردی برای ارتقاء هوش کودک

چه کنیم فرزند باهوشی داشته باشیم؟

بدون شک باهوش بودن کودک، مسئله ای حیاتی برای والدین امروزی است. به همین دلیل پکیج‌های افزایش هوش کودک همچون پکیج‌های لاغری و چاقی در میان تبلیغات به چشم می‌خورد. به همین صورت ممکن است برخی از والدین گول این تبلیغات را خورده و هزینه‌های میلیونی برای افزایش هوش کودک خود کنند. امروزه کلاس‌های افزایش هوش و پکیج‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند، به جای کاربردی بودن بیشتر تجملاتی شده‌اند. اگر شما نیز از این دسته والدین هستید که برای افزایش هوش کودک خود تلاش بسیاری به معل می‌آورید، لازم است بدانید که این همه هزینه لازم نیست و با راهکارهایی ساده می‌توانید به راحتی و حتی در منزل به افزایش هوش کودک خود، کمک شایانی کنید. 

 

باور های غلط رایج در مورد هوش

پیش از این که در مورد هوش صحبت کنیم، لازم است تا کمی با باور‌های غلط در مورد هوش کودکان آشنا شوید. پس با ما در ادامه همراه باشید تا با نکاتی علمی از هوش آشنا شوید:

هوش تنها به ریاضیات یا هنر محدود نمی‌شود، بلکه طبق نظر متخصصان شامل 9 مهارت یا هوش تصویری فضایی، موسیقی، ریاضی منطقی، کلامی زبانی، طبیعت‌گرا، حرکتی، برونگرا، درون فردی و بین فردی می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی : آیا مصرف شیر مادر، نوزاد را باهوش می‌کند؟

 

ابعاد گسترده افزایش هوش کودک: در ابتدا لازم است بدانید که هوش به ژنتیک و محیط هر فرد بستگی دارد. به همین دلیل است که نمی‌توانید در بخش ژنتیکی و ارثی هوش تغییری ایجاد کنید ولی می‌توانید با مهیا کردن شرایط مناسب و محیط غنی، هوش کودک خود را افزایش دهید. 

 

برای افزایش هوش کودک خود، نیازی به آموزشات و کلاس‌های گران قیمت و پیچیده نیست: با روش‌هایی ساده و کم هزینه می‌توانید به افزایش هوش کودک خود کمک کنید.

 

با ما در ادامه همراه باشید تا با 6 روش ساده و کم هزینه که بسیار به افزایش رشد هوش کودک شما کمک می‌کند، آشنا شوید. 

 

تاثیر حیاتی بارداری و شرایط رحم در افزایش هوش کودک: بسیاری از مادران، نسبت به تاثیر بارداری و رحم بر هوش کودک بی اطلاع اند. لازم به ذکر است که متاسفانه بسیاری از بهره‌های هوشی پایین در کودکان وعقب‌ماندگی نوزادان به دلیل بارداری و شرایط نامناسب رحم مادر است. به همین دلیل است که رژیم غذایی سالم مادر در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است تا مادر در این دوران با وسواس و توجه بالا ویتامین‌های بدن خود را تامین کند و از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کند تا کودک او دچار عقب‌ماندگی نشود.

 

مقاله پیشنهادی : چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم؟

 

تامین نیاز‌های کودک: شاید در ابتدا این مورد برای شما عجیب به نظر برسد، اما لازم است بدانید که تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه محیط زندگی کودک محروم‌تر باشد، رشد ذهنی و رشد هوش کودک با آهنگ کندتری رخ می‌دهد و هرگونه کمبود و محرومیتی به هوش کودک صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند. به همین جهت ضروری است که نیازهای کودک خود را شناسایی کرده و هرچه زودتر آنها را رفع کنید و به آنها پاسخ مناسب دهید و برای کودک خود، پایگاهی امن و تامین کننده باشید.

 

شنونده خوبی برای کودک خود باشید: توجه به سوالات کودک و خود او، تاثیر بسیاری بر افزایش هوش کودک دارد. لازم است تا به روحیه پرسشگری و اکتشاف کودک خود به درستی پاسخ بدهید و با فراهم کردن محیطی امن و پر از توجه برای کودکتان، کنجکاوی و پرسشگری او را بیش از پیش تحریک کنید.

 

حواس کودک را تحریک کنید: در صورتی که کودک شما در محیطی با محرک‌های کم قرار داشته باشد، فرصت رشد و پیشرفت مغزی را از دست می‌دهد. محققان سال‌های زیادی است که بیان می‌کنند (تحریک حواس پنجگانه کودک، متغیری مهم برای افزایش هوش او است). 

 

مقاله پیشنهادی : چگونه کودک خلاق داشته باشیم؟

 

به کودک خود اجازه آزمون و خطا دهید: کودکان در ابتدای زندگی خود از راه تماس فیزیکی و دست زدن به اجسام مختلف، دانش خود از محیط پیرامون را افزایش می‌دهند، به همین جهت ضروری است تا به کودک خود اجازه دهید کارهایی که از نظر شما غیر معمول است را انجام دهد و به تلاش او برای دریافت اطلاعات حسی، احترام بگذارید. البته ضروری است که به او توجه لازم را داشته باشید تا خدایی نکرده اتفاق خطرناکی برایش رخ ندهد. همچنین لازم است تا با حفظ آرامش و بدون دعوا کردن، کودک خود را در اکتشافاتش همراهی کنید تا هوش و دانش شناختی او افزایش پیدا کند.

 

از بازی کردن کودک خود به میزان کافی، اطمینان حاصل کنید: از زمان گذشته، کودکانی که بیشتر از سایر کودکان بازی می‌کردند، هوش بالاتری داشتند. البته منظور از بازی کردن کودک، بازی با تبلت و گوشی نیست، کودک باید با اسباب بازی های واقعی خودش را مشغول کند و یا با همسن و سالانش بازی کند. محققان بیان کرده اند که بازی کردن نه تنها به افزایش هوش کودک کمک می‌کند، بلکه سلامت روان، هوش حرکتی و هوش هیجانی کودک را نیز تقویت می‌کند. لازم به ذکر است که انتخاب اسباب بازی مناسب نیز در افزایش هوش کودک تاثیرگذار است. اسباب بازی خوب، آنی است که حواس کودک را خوب تحریک کرده و او را به اکتشاف ترغیب می‌کند. 

 

در انتهای این نوشته به شما پیشنهاد می‌کنیم که بلاگ " چگونگی تشخیص سندروم داون در نوزادان " را مورد مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی